کد خبر: ۴۷۰۵۹
۱۷ مهر ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۶

همکاری بارز با بنیاد مسکن در زلزله کرمانشاه و سیل لرستان بسیار مثبت بود

IMG_3008
به گزارش نبض بازار به نقل از روابط عمومی و ارتباطات گروه صنعتی بارز، درون ساختار سازمانی بنیاد مسکن، «اداره کل امور هماهنگی ماشین آلات» قرار دارد که عمده ترین فعالیت این اداره یا به گفته محمدی راد، مدیرکل مجموعه؛«بازوی اجرایی بنیاد مسکن» خانه سازی و حمل و نقل انواع مصالح ساختمانی و آواربرداری با ماشین آلات سنگین است. طبعا نیاز اصلی چنین ماشین آلاتی، تایر است. همین کافی است تا به نقطه اتصال گروه صنعتی بارز و بنیاد مسکن تبدیل شود. همکاری چندین ساله بارز به ویژه پس از حادثه تاسف بار زلزله کرمانشاه، به نقطه عطف این همکاری تبدیل شد چرا که اکنون بیش از 50 درصد تایرهای موردنیاز اداره ماشین آلات بنیاد مسکن را «بارز» تشکیل می دهد. گفت وگو با مهندس مرتضی محمدی راد مدیر کل اداره مذبور، حاوی هنگامی جالب از همکاری مثبت و تنگاتنگ یک نهاد انقلابی و شرکتی با اعتبار جهانی است که می تواند الگوی سایر تولیدکنندگان داخلی باشد.

در ابتدا بیوگرافی مختصری از خودتان بفرمایید.


مرتضی محمدی راد هستم مدیرکل هماهنگی ماشین آلات بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با 20 سال سابقه کار در این بنیاد. کارشناسی ارشد دارم و حدود سه سال است که مسئولیت مدیریت کل اداره ماشین آلات بنیاد را عهده دار هستم.


جناب محمدی درباره وظایف و اساسا فلسفه وجودی اداره کل «امور هماهنگی ماشین آلات بنیاد مسکن انقلاب اسلامی» توضیحاتی ارائه دهید.


دفتر امور هماهنگی ماشین آلات بخشی از بنیاد مسکن انقلاب اسلامی است. اداره ماشین آلات در بنیاد یک هزار و 150 دستگاه انواع ماشین آلات راهسازی و سنگین در اختیار دارد که وظیفه اش بیشتر در مباحث بازسازی وعمران روستایی است؛ یعنی یک کار خیر و عام المنفعه که در راستای اهداف عالی بنیاد مسکن است.هدف از تشکیل بنیاد تأمین مسکن برای محرومان جامعه بود. می توان گفت اولین دستگاه اجرایی که در کشور بعد از انقلاب به عنوان یک «نهاد اجرایی» تشکیل شد، بنیاد مسکن بود. حوزه ماشین آلات نیز از همان ابتدای تاسیس بنیاد مسکن در ساختار و تشکیلات سازمانی آن گنجانده شد. این اداره جزء حوزه های اجرایی و در واقع بازوی اجرایی بنیاد مسکن است که متناسب با اهدافی که بنیاد داشته، در خدمت بخش های مختلف از جمله عمران روستایی بوده است. واقعیت این است که کار در برخی روستاهای محروم در مناطق صعب العبور را معمولا پیمانکاران بخش خصوصی انجام نمی دهند و یا رغبتی به انجام آن ندارند. اما بنیاد مسکن ازجمله وظایف حاکمیتی اش حضور و خدمت رسانی به روستاهاست.


عمده فعالیت های اداره ماشین آلات یا به گفته شما «بازوی اجرایی بنیاد مسکن» بیشتر در چه زمینه هایی است؟


عمران، بازسازی و تامین مسکن روستایی از مهم ترین وظایف بنیاد است در صورتی که در کشور حادثه ای رخ ندهد. اما اگر حادثه ای در هر نقطه از کشور اتفاق بیفتد، اولویت های اداره ماشین آلات هم تغییر می کند. متاسفانه کشور ما زلزله خیز است و حادثه در آن کم روی نمی دهد. حوادثی مثل زلزله رودبار و منجیل، بم، آذربایجان، کرمانشاه و سیل لرستان حوادث بزرگی بوده که در 30 سال اخیر رخ داده که به موازات آن ها بازسازی ها و فعالیت های امدادی هم گسترده و شاخص بود که توسط بنیاد مسکن انجام شده است.در همه این مقاطع ناوگان ماشین آلات ما نقش بسزایی در انجام کار و خدمت رسانی به مناطق زلزله زده ذکر شده داشته است. در زلزله، اولین وظیفه ناوگان آواربرداری از خانه های حادثه دیده است؛ این اولویت ماست. یعنی آواربرداری یک عملیات فوری و حیاتی است که اگر به موقع انجام نشود، سایر مراحل بازسازی شروع نخواهد شد. بنابراین اینجاست که نقش تاثیرگذار، مهم و با اهمیت ماشین آلات مشخص می شود. از جمله کارهایی که در مرحله بازسازی ماشین آلات انجام می دهد، حمل مصالح است که تا پایان کار بازسازی مناطق حادثه دیده با اداره ماشین آلات است. جدای از این مسأله مثلا در هنگامه زلزله کرمانشاه، موضوع اعتصاب رانندگان پیش آمد و عملا بازسازی مناطق حادثه دیده با مشکل مواجه شد، وجود ناوگان ماشین آلات بنیاد مسکن در منطقه، مجددا به کمک زلزله زده ها آمد و بحران در آن مقطع رفع شد.


در حوادثی مانند سیل و زلزله بیشتر از کدام ماشین آلات خود برای خدمت رسانی استفاده می کنید؟


عمده ماشین آلاتی که در بازسازی به کار می رود به ترتیب کامیون و لودر، بیل مکانیکی و بولدوزر وغیره. از یک هزار و 150 دستگاه ماشین آلات سنگینی که در سطح کشور داریم، حدود 750 دستگاه به انواع کامیون اختصاص دارد که عمدتا در مرحله بازسازی کامیون ها نقش اصلی را ایفا می کند.


در مناطق سیل زده چه اقداماتی انجام دادید و کار خود را از چه زمانی در این مناطق آغاز کردید؟


از ابتدای سال که بحث سیل به وجود آمد؛ در یک مرحله که سیل 4 فروردین اتفاق افتاد و بعد در دوازدهم فروردین که سیل اصلی استان لرستان را در برگرفت، از همان ابتدا ناوگان ماشین آلات بنیاد مسکن در منطقه حضور پیدا کرد. ما در واقع جزء دستگاه هایی هستیم که وظیفه اش بازسازی است و وظیفه امداد ونجات نداریم. اما بنا بر انتظاری که دستگاه امدادونجات کشور از بنیادمسکن و اداره ماشین آلات دارند، از همان ابتدا وارد این مقوله نیز شدیم. یعنی در روز سیل، کامیون های ما در پلدختر حضور داشتند و به نوعی امداد ونجات مردم را هم انجام می دادند و آن ها را سوار می کردند و از بعضی موانع عبور می دادند. بنده خودم 13 فروردین پلدختر بودم و در همان روز اولین اکیپ های ماشین آلات ما با هدف لایروبی معابرکه حدود یک و نیم متر در بعضی جاها گل و لای جمع شده بود را انجام می دادند. از آن روز تاکنون نیز همان مجموعه در منطقه حضور دارد اما جنس کار تغییر پیدا کرده است. در ابتدا ما حدود 2 ماه مباحث ترکیبی داشتیم؛ یعنی بهسازی و پاکسازی معابر را انجام می دادیم سپس و به مرور آواربرداری شروع شد. درحال حاضر هم کارهای متنوعی شبیه به آواربرداری و تامین مصالح را ادامه دادیم وهمچنان ناوگان در مناطق سیل زده لرستان مشغول خدمت رسانی است.


ابزارها و ماشین آلاتی که در مناطق سیل زده مشغول فعالیت هستند، یکسری زیر ساخت ها و قطعات و تجهیزاتی نیاز دارند. قطعات آن ها به چه شکل تامین می شود تا از کار نیافتند؟ مجموعه بنیاد مسکن برای تعمیر این قطعات از جمله تایر، بیشتر با کدامیک از شرکت های داخلی همکاری می کند و عمدتا چه قطعاتی مورد استفاده قرار می گیرند؟


نوع ناوگان ما این مسأله را تعیین می کند. برای مثال بیشتر کامیون های ما رنو و اکسوت هستند که متاسفانه رنو تولید داخلی ندارد و ما قطعاتش را معمولا در قالب مناقصات سالانه ای که برگزار می کنیم، تا حد امکان مصرف سالانه و یا 6 ماهه خود را پیش بینی و تهیه می کنیم. بنابراین شرکت های وارد کننده قطعات ماشین آلات سنگین در این راه به ما کمک می کنند و قطعات ما تامین می شود. اما اولویت ما در تامین قطعات مورد نیاز، تولید کنندگان داخلی هستند.


یعنی ما زمانی که می بینیم تایر تولید داخلی خوب و با کیفیتی مانند«بارز» داریم، حتما اولویت ما خواهد بود. در زلزله استان کرمانشاه همکاری ما با شرکت بارز محسوس بود. البته همکاران ما در وزارت صمت نیز یاری گر ما بودند. در بحبوحه خدمت در مناطق زلزله زده کرمانشاه، مکاتبه ای با مسئولان وزارت صمت شد و آقای مهندس تابش رئیس بنیاد مسکن از وزارت صمت درخواست کمک داشت. به هر حال ناوگان ماشین آلات ما در کرمانشاه درگیر بازسازی بود و با مشکل لاستیک مواجه شدیم. خوب شرایط کشورو تحریم تاثیر گذاشت و قیمت تایر به شدت افزایش پیدا کرد اما همکاری بسیار خوبی با وزارت صمت داشتیم و آن ها ما را به«شرکت بارز» معرفی کردند و به نوعی همکاری ما از آن مقطع شروع شد. انصافا در این مدت، بارز هم با توجه به صحبت هایی که شد و شناختی که از رسالت بنیاد مسکن پیدا کرد، نقش مهم و تعیین کننده ای در تامین تایرهای ما داشت. در مراحل بعدی هم دوستان بارز مشاور و راهنمای ما شدند. جا دارد تشکر ویژه ای هم از آقایان ذوالفقاری و یحیی زاده و سایر دوستانی که یاری رسان ما بودند داشته باشیم که در آن مقطع به مجموعه بنیاد مسکن کمک کردند.


از چه مقطعی همکاریتان با گروه صنعتی بارز شروع شد و اکنون به چه شکل است؟


ما از ابتدا با بارز همکاری داشتیم اما در آن مقطع که عرض کردم، قیمت تایر افزایش پیدا کرد و ما از وزارت صمت یک حواله خرید دولتی دریافت کردیم. در آن موقع قیمت بارز مناسب بود اما از مهرماه سال 97 همکاری ما با بارز ویژه تر شد.


از خدمات ارائه شده بارز بفرمایید و اینکه آیا تعداد تایرهای مورد نیاز شما تامین شد؟


ما در 3 مرحله تایر دریافت کردیم؛ در مرحله اول و دوم 1000 حلقه و در مرحله سوم یک هزار و 150 حلقه. در ابتدا بین استان هایی که مستقیما درگیر بازسازی کرمانشاه بودند و سپس بین 31 استانی که پشتیبان بازسازی بودند تایرها توزیع شد. حتی مشمول شرکت های تابع بنیاد هم شد؛ مثل شرکت بنیاد بتن، شرکت سامان و...در واقع یک همکاری خوب سه جانبه ای بین وزارت صمت، بنیادمسکن و یک تولید کننده اصیل داخلی به نام«شرکت بارز»شکل گرفت. این همکاری حادثه سیل گذشته هم ادامه پیدا کرد. اکنون هم فرایند خرید حدود 3000 حلقه تایر در دست انجام است که بخشی از طریق بارز و بخشی هم از طریق ادارات کل صمت در استان ها تامین خواهد شد.


چند درصد این تایرها از طریق بارز تامین شد؟


فکر می کنم حدود 50 درصد


این تعداد برای بخش بازسازی استفاده شد؟


بله این ناوگان در حال حاضر مشغول بازسازی مناطق سیل زده است اما چون سوال شما بحث پیش بینی بود، این فرایندها را ما طی می کنیم و پیش بینی هم می شود این خریدها نیاز 6 ماه آینده ما را تأمین کند. در حقیقت اولویت ما (درهمه بخش ها و واحدها) تولیدکنندگان داخلی است. امسال هم که «سال رونق تولید» نامگذاری شده، تولیدات داخلی مورد توجه ویژه بنیاد مسکن قرار گرفته است تا تجهیزات مورد نیاز از تولید داخلی تامین شوند.


آقای مهندس طبیعی است که تولید داخلی هم باید انتظارات مصرف کننده را تامین کند؛ به عنوان مثال انتظارات بنیاد مسکن از تایرهای مورد نیازش و شرکت بارز چه مواردی است؟


ما الان مشکل لاستیک سیمی در کشور داریم. به نظرم بارز باید در بحث «تنوع تولیدات»و پوشش تولیدات، مثلا لاستیک های راهسازی و سیمی سرمایه گذاری بیشتری انجام دهد. برای اینکه نیازهای خود را از طریق واردات تامین نکنیم، انتظار می رود شرکتی با سابقه و اعتبار بارز روی رادیال حتما سرمایه گذاری بیشتری انجام بدهند. بحث توسعه و تحقیق را گسترش دهد. در مورد سیم تایر، نیاز به واردات داریم که باید شرکت های داخلی از جمله بارز در عدم وابستگی به سیم تلاش بیشتری کنند. از سویی انتظار داریم که شرکت های داخلی تولیدکننده تایر، تبادلات تجربی، فنی و آموزشی با هم داشته باشند. فکر می کنم بارز آماده اشتراک گذاری تجربیات خود با سایرین باشد. زیرا لاستیک یک سرمایه ملی است و نحوه استفاده، بهره برداری و نگهداری از آن نیاز به آموزش دارد. فکر می کنم بارز باید در زمینه روکش لاستیک سرمایه گذاری هایی انجام بدهد.


اطلاع دارید که کارخانه بارز سیرجان روکش تولید می کند؟


خیلی هم عالی. انشالله زمینه همکاری با کارخانه سیرجان را هم فراهم می کنیم.


در مجموع همکاری های بین گروه صنعتی بارز و بنیاد مسکن را چگونه ارزیابی می کنید؟ میزان رضایت شما از مجموعه همکاران شرکت بارز تا چه حد است؟


درحال حاضر مصرف سالانه ما حدود 7هزارحلقه لاستیک است. تولید بارز هم سالانه حدود 300هزار حلقه در حوزه خودروهای سنگین و راهسازی است. یعنی بنیاد بیش از 2 درصد تولید بارز را خریداری می کند. بنابراین قطعا ما جز «مشتریان ویژه»هستیم و انتظار داریم مثل یک«مشتری ویژه» با ما برخورد شود. مباحث مالی اینجا مهم است اما بنده از تعامل بین کارشناسان خود و بارز راضی هستم. ما یک نهاد انقلابی هستیم خدمات ما هم عمدتا عام المنفعه است. باید در برخی مواقع درک متقابل باشد. ما انتظار داریم به عنوان یک مشتری ویژه تسهیلات ویژه ای هم در اختیار بنیاد قرار بگیرد.


آیا محصولات گروه صنعتی بارز از نظر کیفی پاسخگوی این نیازهای بنیاد بوده است؟


عمده نیاز ما لاستیک ماشین آلات سنگین است که خوشبختانه در خرید اخیر، تنها دو حلقه لاستیک مشکل داشت که نسبت به آمار خریداری شده عددی محسوب نمی شود. از نظر کیفی، کیفیت محصولات بارز مورد تایید کارشناسان ماست. یکی از مواردی هم که از بارز انتظار داریم، ادامه همین روند کیفی و البته ارتقا بیشتر کیفیت تایرهاست.


در پایان نقطه نظرات و پیشنهادهای خود را برای توسعه همکاری با بارز بفرمایید؟


طبیعی است که ضمن اینکه ما به اصل رقابت کاملا اعتقاد داریم و در همه حوزه ها تاکیدمان بر این اصل است که از طریق مناقصات عمومی خریدها را انجام دهیم، اما نگاه ویژه ای به تولیدکنندگان خوشنام داخلی هم داریم. حتی اگر قیمت تایر بازار آزاد و دولتی به هم نزدیک شوند، ما همچنان «نگاه ویژه ای به بارز»خواهیم داشت. اما شرکت بارز باید بداند که شرکت های رقیب داخلی هم وجود دارند و ما سعی می کنیم اصل رقابت را رعایت کنیم. البته این امر به مجموعه بارز و همکاری آن، کیفیت محصولات و تعاملات فی مابین و همچنین نگاه ویژه ای که به بنیادمسکن به عنوان یک مشتری ویژه باید داشته باشد هم بستگی دارد. من امیدوارم همکاری خوب فعلی ما، همچنان ادامه یابد.

اخبار پیشنهادی