کد خبر: ۴۶۸۶۶
۱۰ مهر ۱۳۹۸ - ۱۹:۳۶

جایگاه پتروشیمی در اقتصاد کشور کجاست؟

139406072012571445988514
به گزارش نبض بازار ، پرداختن به موضوع پتروشیمی ها از آن جهت بسیار قابل اهمیت است که محصولات این صنعت با بخش بزرگی از اقتصادهای پائین دستی گره خورده و بسیاری از تغییرات این صنعت می تواند در حوزه ی اقتصاد تأثیرگذار باشد. تحریمهایی که در این حوزه قبل از سایر صنایع اتفاق افتاد به خوبی مؤید همین موضوع است و اهمیت و نقش محوری آن را در بیرون مرزها نیز نشان می دهد. اشتغالزایی ، تولید و فروش در بخش پتروشیمی بسیار پر رنگ است و حضور هلدینگهای بزرگ در این بخش حکایت از همین مسئله دارد. اگر به میزان اشتغالزایی صنایع پتروشیمی در کشور نگاه کنیم به خوبی متوجه می شویم که سرمایه گذاریهای این بخش به خوبی در جایگاه و ظرفیت خود توانسته دغدغه ی اشتغال را بهبود بخشد و جزو اولین صنایعی است که افراد در آن می توانند از امنیت شغلی خوبی برخوردار باشند. جدا از این موضوع بخش‌های بالادستی نفت و گاز، صنعت پتروشیمی نیز می‌تواند به بخش صنعت به عنوان تامین‌کننده مواد و قطعات، خدمات فنی و مهندسی، ماشین آلات و سایر موارد مورد نیاز خود توجه کند و از این طریق ارتباط تنگاتنگی بین صنعت پتروشیمی و این صنایع برقرار شود. البته صنایع پتروشیمی ما در سال‌های اخیر با مشکلاتی نیز روبه‌رو بودند که باید برای رفع آنها تلاش کرد. بر اساس آمارهای گمرکی، حدود نیمی از صادرات گمرکی ما را میعانات گازی و محصولات پتروشیمی تشکیل می‌دهند و از این جهت اهمیت بالایی دارند.حفظ این سرمایه ها می تواند در آینده ی  انرژی کشور بسیار مهم و حائز اهمیت باشد. حمایت از شرکتهای مختلف این حوزه آورده ی خوبی برای اقتصاد کشور خواهد داشت.

شرکت تاپکو که در حال حاضر مدیریت آن را سقایی فومنی در اختیار دارد امور بازرگان بسیاری از شرکتهای پتروشمی از جمله پتروشیمی جم را انجام می دهد و از این جهت با استراتژی و مهره چینی درست موفقیت های زیادی را برای کشور به همراه آورده و توانسته در این حوزه علاوه بر صرفه جویی در ارز به ارزآوری این صنعت کمک دوچندان کند.

پتروشیمی جم که شرکتهای جم صنعت کاران ، پلی پروپیلن جم ، توسعه ی انرژی پادکیش ، توسعه ی پلیمر پاد جم ، پترو شمیران ، توسعه ی پارک صنعتی گوهر افق و شرکت توسعه پلیمر کنگان را در اختیار دارد طبق صورتهای مالی تلفیقی سه ماهه ی نخست عملکرد موفقی را از خود به جا گذاشت تا نسبت به مدت مدت مشابه سال 97 انتظارات را برآورده و جواب بسیاری از منتقدین را در زمین عمل بدهد.

این شرکت پتروشیمی موفق شد موجودی نقد خود را 111 درصد افزایش دهد تا بیش از 18.161 میلیارد ریال موجودی در پایان سه ماهه ی سال جاری داشته باشد.

جمی ها با مدیریت منابع جمع دارائیهای خود را 17 درصد افزایش دادند و به 105.875 میلیارد ریال رساندند تا در کنار افزایش 13 درصدی حقوق صاحبان سهام و 43 درصدی سود انباشته در اکثر شاخصها رو به پیشرفت باشند.

پتروشیمی های جم در همین مدت زمانی سود هر سهم خود را 115 درصد نسبت به مدت مشابه سال 97 افزایش دادند تا در همه ی فاکتورهایی که ارزیابی یک شرکت را ممکن می سازد مثبت باشند.

در بخش تولید و فروش نیز جم توانست در مدت سه ماهه ی 98 میزان 344.687 تن فروش داخلی داشته باشد تا به این جهت بیش از 5.664 میلیارد ریال سود ناخالص کسب کند. برآوردهای این گروه نشان می دهد که در پایان سال جمی ها 1.696.187 تن فروش داخلی خواهند داشت که در مقایسه با مدت مشابه 97 افزایش 529.860تنی داشته باشند.

فروش صادراتی این شرکت پتروشیمی  نیز در وضعیت خوبی قرار دارد 87.579 تن فروش صادراتی در مدت سه ماه و نیز برآورد تا پایان سال نشان می دهد که تاپکویی ها در پایان سال 98 نسبت به سال 97 خواهند توانست فروش صادراتی خود را 37 درصد افزایش دهند.

پتروشیمی جم در همین مدت 614.401 تن در 7 گروه از محصولات خود تولید کردند که بیشترین میزان تولید به اتیلن با 296.996 تن اختصاص دارد.

همانطور که از وضعیت فعلی مشخص است می توان اذعان کرد که هم استراتژی و هم مدیریت مجموعه به خوبی در انجام وظایف دقت نظر داشته و کسب چنین موفقیتهایی بیش از گذشته و در شرایطی که دشمنان قسم خورده ی کشور با تحریمهای ظالمانه کمر به نابودی اقتصاد کشور بسته اند می تواند در اعتلای تولید در سال رونق تولید مؤثر باشد.

 

 

اخبار پیشنهادی