کد خبر: ۴۶۹۱۰
۱۳ مهر ۱۳۹۸ - ۰۸:۰۳

چالشها و فرصتهای تسهیلات در نظام بانکی

648088097864158
به گزارش نبض بازار ، واقعیت این است که بانک در نگاه و باور افکار عمومی ایرانیان و حتی عده نه چندان اندکی از مسئولان تصمیم‌ساز و تصمیم‌گیر، یک بنگاه انتفاعی مانند سایر بنگاه‌های دیگر نیست بلکه سازمان و نهادی عام‌المنفعه تلقی می‌شود که وظیفه و کارکرد ذاتی و اصلی آن تأمین نیازهای مالی و اعتباری بخش‌های مختلف جامعه است. به همین خاطر است که در ایران همه از بانک‌ها متوقع هستند از زنان خانه‌دار و جوانان جویای کار گرفته تا مستأجران و کسبه و تولیدکنندگان و حتی دولت. عجیب اینجاست که همه نیز توقع دارند بانک‌ها نیازهای مالی آن‌ها را با کمترین هزینه، در سریع‌ترین زمان و به آسان‌ترین شیوه تأمین کنند! هر رفتاری غیر به جز این از سوی بانک‌ها، سخت‌گیری، سودجویی، سنگ‌اندازی و عدم همکاری تلقی می‌شود که قاعدتاً مستحق نظارت، تنبیه و تذکر نهادهای ناظر است!

ارائه ی تسهیلات به بخش خصوصی که همه از بانکهای کشور انتظار دارند ریسکها و مخاطراتی به همراه دارد و به همین جهت است که در صورتهای مالی بانکها شاهد مطالبات مشکوک الوصول هستیم. اعتماد نظام بانکی به بخش خصوصی به رونق تولید کشور کمک می کند هرچند که گاهی شاهد اتفاقات ناخوشایندی در این زمینه هستیم اما به هر صورت این موضوع سبب نشد که بانکهای کشور در ارائه ی خدمات به این بخش کوتاهی کنند. آنچه که امروز اقتصاد کشور را بیش از همه ی روزها و دهه های گذشته به نظام بانکی کشور متصل می کند هزینه و فایده ی بخش خصوصی و سایر مردم است که باعث می شود ضریب اعتماد به بخش بانکی کشور بالا برود. در این میان نباید فراموش کرد که برخی بانکها که علاوه بر انجام وظایف ذاتی خود سعی در خدمات هرچه بشتر دارند نمره ی بالاتری از اعتماد مردم می گیرند که باید در این بخش حتما از بانک ملت نام برد. بانکی که جدا از خدمات بانکی در انجام مسئولیتهای اجتماعی بسیار پیشرو است و امروز یمی از دلایل اقبال به نظام بانکی کشور می تواند باشد.

بانک ملت از ابتدای سال تا پایان مرداد توانست بیش از 6.421 میلیارد تسهیلات قرض الحسنه اعطا کند که از این جهت رقم بسیار بالایی است. وام قرض الحسنه در نظام بانکی اینطور تعریف می شود: "نوعی قرض که در آن بهره ای در کار نباشد" ارائه ی این سطح از تسهیلات قرض الحسنه به  بخش خصوصی قاعدتا توانایی اقتصادی بسیاری از افراد را بالا خواهد برد و به جهت خاصیتی مه این وامها برای مردم دارند می توانند با هزینه و فایده ی مفیدتری نسبت به آن اقدام کنند.

اخبار پیشنهادی