کد خبر: ۲۳۷۵۳
۲۰ تير ۱۳۹۸ - ۱۸:۰۱

معاون وزیر صنعت مطرح کرد کاهش وابستگی به نفت در سایه ارتباط صنعت با دانشگاه

4423c9be94cb460887fd41438404beae.jpeg

به گزارش ایسن ا، برات قبادیان در همایش ملی توانمندسازی تولید و توسعه اشتغال پایدار ”تاپ با بیان این که سیاست غلط عرضه محور بودن تربیت نیروی انسانی در کشور باید به سمت تقاضا محوری حرکت کند، اظهار کرد: باید با تغییر سیاست‌های تربیت نیروی انسانی در کشور و نگاه به توانمندی‌های پژوهشگران داخلی از طریق بهره‌وری از سرمایه انسانی کشور، صنایع و دانشگاه‌های ایران اسلامی را در مسیر توسعه و شکوفایی قرار دهیم.


وی یادآور شد: کاهش وابستگی به نفت در راستای اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در سایه ارتباط اصولی صنعت با دانشگاه امری تحقق پذیر است و همه نهادهای ذی ربط باید در این راستا گام‌های عملی مؤثری بردارند.


قبادیان با اشاره به اینکه آذربایجان غربی نهمین استان کشور است که طرح ملی تاپ (توانمندسازی تولید و توسعه اشتغال پایدار) در آن رونمایی می‌شود تصریح کرد: اجرای این طرح می‌تواند در توسعه صادرات، اشتغال پایدار جوانان دانش آموخته، بهره‌وری تولید و احیای ارتباط دانشگاه با صنعت تحولات اساسی ایجاد کند.


معاون آموزش، پژوهش و فناوری وزیر صنعت با بیان اینکه امروزه دانشگاه‌های نسل اول به عنوان دانشگاه‌های آموزش محور پاسخگوی نیازهای جامعه نیست تصریح کرد: در مقطع کنونی مراکز دانشگاهی کشور باید به سمت پژوهش‌های کاربردی، کارآفرینی و تولید ثروت از ایده‌های نو حرکت کنند، در حالی که همچنان برخی دانشگاه‌های کشور همچنان در سطح دانشگاه‌های نسل اول درجا می‌زنند.


وی افزود: پژوهش‌های انجام گرفته در دانشگاه‌ها باید بتواند قسمتی از مشکلات جامعه را حل کند و امروز علمی که تولید ثروت برای کشور نکند، شایسته و مطلوب جامعه دانشگاهی ایران نیست.


قبادیان گفت: در حال حاضر آمار دقیقی از صنایع کشور در دسترس نیست و نیازهای علمی و فناوری صنایع کشور به طور شایسته پایش نشده است و لذا صنایع کشور باید در راستای افزایش بهره‌وری و توسعه خود دست به دامان دانشگاه‌ها و مراکز علمی کشور باشند.


وی اظهار کرد: برای تقویت اعتماد بین صنعت و دانشگاه، مراکز دانشگاهی کشور نیز به سمت تربیت نیروی مهارت محور و آچار به دست حرکت کنند و این در حالیست که خروجی فعلی بیشتر دانشگاه‌های کشور صرفاً آمار بیکاری را افزایش می‌دهد.


معاون آموزش، پژوهش و فناوری وزیر صنعت با تاکید بر اینکه دانشگاه‌ها باید رویکرد ماموریتگرا و دغدغه حل چالش‌های مختلف کشور را داشته باشند، تصریح کرد: صنعت هیچ کشوری توسعه پیدا نکرده مگر از طریق توسعه علمی و بهره‌گیری از ظرفیت دانشگاهی خود. بنابراین صنعت و دانشگاه در کشور باید اهتمام ویژه در تحکیم ارتباط بین یکدیگر داشته باشند.


به گزارش نبض بازار، در پایان این همایش از طرح ملی توانمندسازی تولید و توسعه اشتغال پایدار ”تاپ” با حضور معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در آذربایجان غربی رونمایی شد.


انتهای پیام


اخبار پیشنهادی