کد خبر: ۲۳۷۴۲
۲۰ تير ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۲

ضرورت تحکیم همکاری‌های حمل و نقلی در جهت توسعه روابط ایران و عمان

ef8b846fc7b1f4e0f7a07150a054279d.jpeg

«رضا رحمانی» در دیدار با «احمد بن محمد الفطیسی» که در مسقط پایتخت عمان انجام شد، افزود: یکی از محورهای اصلی توسعه مناسبات دو کشور، فعال سازی موافقتنامه عشق‌آباد و همکاری عمان در کرویدر شمال-جنوب با هدف استفاده از ظرفیت‌های بندری و ریلی دو کشور و دستیابی به بازار آسیای میانه است.
وی به ظرفیت‌های کشورمان از جمله شهرهای چابهار و بندر عباس به دلیل پیوند عاطفی و تاریخی مردم آن منطقه با عمان اشاره کرد و گفت: گسترش روابط با همسایگان جایگاه ویژه ای در سیاست عالی جمهوری اسلامی ایران دارد و ما به یک رابطه راهبردی و برد برد فکر می‌کنیم.
وزیر حمل و نقل و ارتباطات سلطنت عمان نیز در این دیدار، با ابراز خرسندی از حضور هیأت ایرانی در مسقط، گفت: سیاست عمان توسعه روابط با همسایگان به ویژه جمهوری اسلامی ایران است و ما از هر راهکاری برای گسترش مناسبات استقبال می‌کنیم.
احمد بن محمد الفطیسی با اشاره به امکانات زیرساختی کشورش در زمینه برقراری خطوط حمل و نقل هوایی و دریایی، بیان کرد: هم اکنون خط‌های هوایی مختلفی میان دو کشور برقرار است و لازم است در حوزه دریایی نیز فعالان تجاری فعالیت بیشتری داشته باشند.


وی همچنین ضمن دعوت از سرمایه گذاران ایرانی برای شرکت در مناقصات زیر ساختی این کشور، برای سرمایه گذاری در طرح‌های توسعه‌ای چابهار اعلام آمادگی کرد.
وزیر صنعت، معدن و تجارت جمهوری اسلامی ایران که ریاست کمیسیون مشترک همکاری‌های ایران و عمان را بر عهده دارد، به همراه هیأتی از مسئولان عالی نهادهای تجاری، صنعتی و دریایی برای سفری دو روزه و دیدار با مقامات عمانی وبازدید از مراکز صنعتی به مسقط رفته است.کمیسیون مشترک همکاری‌های ایران و عمان، مهرماه آینده در تهران برگزار می‌شود.


ملاقات با وزیر صنایع و تجارت سلطنت عمان


رحمانی دیروز (چهارشنبه) با «علی بن مسعود السنیدی» وزیر صنعت و تجارت سلطنت عمان نیز دیدار و گفتگو کرد.
در این دیدار دو طرف در خصوص موضوعات هیجدهمین کمیسیون همکاری‌های مشترک و دیگر موضوعات اقتصادی، صنعتی و بازرگانی مورد علاقه بحث و تبادل نظر کردند.
طرفین ضمن ابراز خرسندی بابت توسعه سطح مراودات تجاری بین دو کشور بویژه در دو سال اخیر، بر رسیدن به رقم هدف‌گذاری شده چهار میلیارد دلاری مبادلات تجاری تاکید کردند.
وزیر صنعت، معدن و تجارت کشورمان در این دیدار با اشاره به وجود اشتراکات فراوان تاریخی، فرهنگی و حسن همجواری، گفت: دو کشور از روابط مطلوب سیاسی که بستر مهمی جهت توسعه و ارتقای سطح مراودات تجاری هستند برخوردارند و لازم است مناسبات در حوزه‌های صنعتی، معدنی، سرمایه گذاری مشترک و صادرات مجدد گسترش یابد.
رحمانی با تاکید بر آمادگی کشورمان جهت برگزاری هجدهمین اجلاس کمیسیون مشترک دو کشور در نیمه دوم سالجاری در تهران، خواستار برگزاری نشست تجاری بین شرکت‌های توانمند خصوصی دو کشور شد.



علی بن مسعود السنیدی وزیر صنعت و تجارت سلطنت عمان نیز با اشاره به اینکه سلطان قابوس پادشاه سلطنت عمان همواره بر توسعه روابط دو جانبه بین دو کشور دوست و برادر ایران و عمان تاکید دارد، اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های بالایی برخوردار است که می‌توانیم از این فرصت‌ها در راستای منافع ملی دو کشور بهره برداری کنیم.


اخبار پیشنهادی