کد خبر: ۱۹۹۶۳
۳۰ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۱:۱۴

شریعتمداری: تبادل دانش از ضروریات تامین صلح و رفاه برای همه است

892068f0f3b877b0339764f9c1401d9e.jpeg

«محمد شریعتمداری» روز چهارشنبه در نشست وزرای کار گروه آسیا و اقیانوسیه در یکصد و هشتمین اجلاس بین المللی کار در ژنو اظهار داشت: منطقه آسیا و اقیانوسیه بزرگ‌ترین منطقه جغرافیایی جهان با گوناگونی گسترده، تنوع سلایق و سطوح مختلف توسعه و البته همراه با دغدغه‌ها و منافع مشترک است. ۶۰ درصد جمعیت جهان با حدود ۳.۴ میلیارد نفر که بخش مهم نیروی کار عالم است، در این منطقه مستقر هستند.


وی افزود: دنیای کار همچنان دستخوش تغییرات و تحولات عمیق است. با وجود تفاوت‌ها در منطقه، همه ما برای غلبه بر چالش‌هایی که این منطقه با آن دست به گریبان است و برای تحقق آینده کاری که ارمغان آن فرصت‌های کار شایسته و پایدار برای همه است، به همکاری با یکدیگر نیازمندیم.


وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: ما در دوران تغییرات سریع به سر میبریم. نیروهای جدید دنیای کار را متحول می‌کنند. توسعه فناوری، تغییرات اقلیمی، تغییرات جمعیتی و جهانی شدن نشانه‌هایی از بروز ملی گرایی منفی در برخی نقاط جهان، محرک‌های اصلی تحولاتی هستند که مناطق مختلف را به شکل‌های متفاوت متأثر می‌سازند.


شریعتمداری اضافه کرد: فناوری‌های نو به شدت دنیای کار را تحت تأثیر قرار داده و پیامدهای گوناگونی برای اقتصادها و کسب و کارها داشته است. بنابراین همپا شدن با سرعت توسعه فناوری و تجهیز نیروی کار با مهارت‌های لازم برای مشاغل در این عصر فن‌آوری امری حیاتی است.


وزیر تعاون گفت: دستور کار انسان محور برای آینده کار، موضوعی ارزشمند است که می‌تواند هدایت‌گر راهی به سوی تحقق رشد، عدالت و پایداری برای نسل‌های امروز و آینده باشد.


وی افزود: موقعیت آسیا و اقیانوسیه به عنوان موتور رشد اقتصاد جهانی طی سال‌های اخیر تقویت شده و نزدیک به دو سوم رشد جهانی مربوط به این منطقه است. بنابراین تحولات منطقه برای اقتصاد جهانی و تدوین سیاست‌ها در جای جای جهان حائز اهمیت است.


شریعتمداری گفت: بر اساس گزارش اشتغال و چشم‌انداز جهانی، رشد نیروی کار از میزان اشتغالزایی در منطقه پیشی گرفته و در نتیجه تعداد افراد بیکار همچنان تا سال ۲۰۲۰ افزایش یافته و به ۳.۷۲ میلیون نفر خواهد رسید. گزارش مذکور نشان می‌دهد که رواج کار غیر رسمی در منطقه همچنان بالاترین میزان در سطح جهان است و مبتلا به نزدیک به ۷۰ درصد کل کارگران است.


وی با بیان اینکه اشتغال نقش اصلی در هدایت اقتصادها به سوی کاهش واقعی فقر ایفا می‌کند، گفت: رشد اقتصادی فی نفسه نمی‌تواند قادر به کاهش فقر باشد، مگر آنکه به عنوان موتور اشتغال عمل کرده و ظرفیت لازم را برای ارائه کار شایسته به افراد ایجاد کند. در این خصوص، سیاست‌هایی که به بررسی پیدایش گسست بین رشد و اشتغال و بین رشد و تساوی می‌پردازد، به جبران این رشد بیکاری کمک خواهد کرد.


عضو کابینه دولت دوازدهم افزود: برای دستیابی به آینده کاری درخشان‌تر، توانمندسازی جوانان امری حیاتی است تا بتوانند استعدادهای بالقوه خود را به طور کامل شکوفا کرده و از فرصت‌های نوظهور منتفع شوند.


وی تاکید کرد: در دنیای کار در حال تغییر و تحول، احیای نظام‌های آموزشی، تربیتی و مهارت آموزی به منظور تأمین مؤثر نیازهای مهارتی آینده ضروری است.


وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: امروزه شاهد اقدامات یکجانبه و غیر قانونی و تحریم‌های اقتصادی ایالات متحده آمریکا علیه برخی از کشورهای منطقه از جمله جمهوری اسلامی ایران هستیم که به طور جدی حقوق بشر از جمله حق توسعه و حق کار را برای ملت‌ها به مخاطره می‌اندازد و مانعی آشکار بر سر راه تحقق اهداف سازمان بین‌المللی کار، کار شایسته و عدالت اجتماعی است. بنابر این ترویج و حمایت از چندجانبه گرایی و تکیه بر رویکردهای جمعی در ترسیم آینده کاری که خواهان آن هستیم یک ضرورت اجتناب ناپذیر است.


وی افزود: این تحریم‌های یکجانبه و خلاف مصالح بین‌المللی فرصت کار را از کارگران و کارفرمایان سلب کرده، ضمن از بین بردن فرصت‌ها و امکان توسعه و سرمایه گذاری بیشتر، به دو رکن اصلی کار یعنی کارگر و کارفرما و خانواده‌هایشان و لطمات جبران ناپذیری وارد می‌کند. این خود اعمال نوعی تروریسم اقتصادی است. عملی که مبتنی بر حقیقت نیست، بلکه تنها ناشی از قدرت برهنه و غیرانسانی یک به اصطلاح ابرقدرت است.


وی افزود: منطقه ما مستعد بلایای طبیعی و به شدت دستخوش مسائل اقلیمی است. این امر می‌تواند چالش مهاجرت نیروی کار در منطقه را تشدید کند.


شریعتمداری تصریح کرد: دولت جمهوری اسلامی ایران برنامه ملی کار شایسته و نیز سیاست‌های اشتغال مربوطه را با بذل عنایت ویژه به چالش‌ها و فرصت‌های آینده کار در راستای برنامه پنج ساله ششم توسعه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی کشور تصویب کرده است. برنامه مذکور با همکاری تمامی شرکای اجتماعی و نهادهای ذی ربط دولتی تدوین شده است.


وی افزود: رشد مهارت‌ها، تقویت نهادهای کار، توانمندسازی شرکای اجتماعی، بهره‌مندی از پتانسیل جوانان، حمایت از بنگاه‌های اقتصادی، به خصوص شرکت‌های نوپا و دانش بنیان، و ترویج استانداردهای کار از جمله مهم‌ترین برنامه‌های ایران برای ایجاد آینده‌ای درخشان‌تر برای مردم است.


عضو کابینه دول دوازدهم گفت: از آنجا که فناوری ابزاری مهم برای اجرای توسعه پایدار است، دولت اهمیت فوق العاده‌ای برای نقش شرکت‌های نوپای فن‌آوری نوآورانه در اقتصادی قائل است و کوشیده است فضای مناسبی برای اینگونه شرکت‌ها فراهم سازد.


وی گفت: ایران تجارب و دانش قابل توجهی در زمینه ترویج و حمایت از شرکت‌های نوپا و دانش بنیان کسب کرده است و دولت آمادگی خود را برای تبادل تجربه و دانش با کشورهای عضو منطقه اعلام می‌کند. امیدوارم همکاری بین اعضای منطقه بتواند هرچه بیشتر تقویت شود تا آینده‌ای درخشان‌تر و شرایط کار شایسته در انتظار همه مردم باشد و توسعه پایدار در همه جا محقق شود.


یکصد و هشتمین کنفرانس بین‌المللی کار از بیستم تا سی و یکم خرداد امسال (۱۰ تا ۲۱ ژوئن ۲۰۱۹) با حضور اعضای سه جانبه نمایندگان دولت‌ها و گروه‌های کارگری و کارفرمایی در مقر اصلی آن سازمان در شهر ژنو سوئیس برگزار می‌شود.


روز گذشته وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در حاشیه این کنفرانس با همتایان سوری و بلغاری خود دیدار و امروز نیز با همتای آذربایجانی دیدار کرد.



اخبار پیشنهادی