کد خبر: ۲۷۲۸۴
۲۹ تير ۱۳۹۸ - ۱۹:۱۷

رونمایی از ۳ سامانه جدید اقتصادی در نمایشگاه الکامپ

85a226e4f1f336bae265839be6b23a65.jpeg

سامانه های «درگاه الکترونیکی سهامداران (دارا)»،» شبکه تعاملی تحلیل گران جوان اقتصاد ایران» و «برون سپاری مالیات بر نقل و انتقال املاک مسکونی» امروز (شنبه) در محل نمایشگاه های بین المللی تهران به طور رسمی راه اندازی شدند.


درگاه الکترونیکی سهامداران (دارا)


سامانه دارا، درگاه ارائه کننده خدمات الکترونیکی (نظیر دریافت کل دارایی سهام، فهرست معامله ها، علت ممنوع از معامله شدن کد یا نماد و …) از طریق اپلیکیشن وب و موبایل، بدون نیاز به مراجعه حضوری به سهامداران حقیقی و حقوقی است و در راستای حفظ شفافیت و اطلاع رسانی صحیح محسوب می شود.


فهیمی مدیرعامل شرکت سپرده گذاری وجوه مرکزی بازار سرمایه (سمات) در مراسم راه اندازی این سامانه گفت: روزانه حدود ۵۰۰ هزار اطلاعات جدید مربوط به سهامداران ثبت می شود که از طریق این سامانه قابل پیگیری است.


وی افزود: راه اندازی سامانه های متمرکز و جدید در دستور کار بازار سرمایه قرار دارد تا از این طریق، فعالیت های مختلف در بازار سرمایه تسهیل شود.


وی با بیان اینکه سال گذشته سامانه سجام (سامانه شناسایی مشتریان به صورت الکترونیکی و متمرکز) راه اندازی شد، اضافه کرد: اکنون از طریق سامانه سجام همه اطلاعات سهامداران تنها یکبار دریافت می‌شود و دیگر نیاز به ثبت نام مجدد و احراز هویت مجدد در زمان مراجعه به سایر نهادهای مالی بازار سرمایه وجود ندارد.


وی درباره سامانه دارا نیز گفت: سهامداران می توانند به صورت آنلاین و در کمترین زمان ممکن اطلاعات مربوط به گردش مالی خود و معاملات بازار سرمایه را دریافت کنند.


شبکه تعاملی تحلیل گران جوان اقتصاد ایران


از طریق شبکه تعاملی تحلیل گران جوان اقتصاد ایران، ۶ اتاق فکر به صورت مجازی در بخش های مختلف مانند اقتصاد کلان، فضای کسب و کار، بازارها بازار مالی، اقتصاد هوشمند و مدیریت دارایی و بدهی های دولت تشکیل می‌شود.


هدف از راه اندازی این سامانه، رصد آخرین تحولات در حوزه سیاستگذاری، علمی، فناوری، شناخت نیازها و مشکلات جامعه و انتقال سریع آن به وزارت امور اقتصادی و دارایی اعلام شده است.


همچنین ارائه راه حل های مناسب برای مشکلات اقتصادی نیز از دیگر اهداف این سامانه به شمار می‌رود.


فارغ التحصیلان و دانشجویان دوره دکترا و فارغ التحصیلان کارشناسی ارشد در رشته‌های اقتصاد، مدیریت و حسابداری از جمله افرادی هستند که می‌توانند در این شبکه عضو شود.


سامانه برون سپاری مالیات بر نقل و انتقال املاک مسکونی


با راه اندازی سامانه «برون سپاری مالیات بر نقل و انتقال املاک مسکونی» متقاضیان هنگام نقل و انتقال املاک مسکونی فاقد مشکل قانونی (به لحاظ سند مالکیت) می توانند بدون نیاز به مراجعه به سازمان امور مالیاتی جهت دریافت «مفاصا حساب» می توانند مالیات مربوطه را پرداخت کنند.


از طریق این سامانه، به صورت الکترونیکی و بر اساس محل قرار گیری ملک در تهران، مبلغ مالیات متعلقه به آن را محاسبه و در همان محل پرداخت می کنند.


سامانه برون سپاری نقل و انتقال مالیات املاک مسکونی این سامانه تاکنون به صورت آزمایشی در ۲۶۰ دفترخانه ثبت اسناد اجرا شده است که بزودی به صورت کامل اجرایی می شود.


از طریق این سامانه، در صورت نداشتن بدهی مالیاتی و پرداخت بدهی نقل و انتقال، گواهی تاییدیه به سردفتر ارسال می شود.


توسط این سامانه برای املاک مسکونی به صورت آنلاین و بدون دخالت ماموران مالیاتی، گواهی انتقال صادر می شود.


از مزایای این سامانه اتصال آن به سیستم جی.آی.اس است که از طریق آن حوزه جغرافیایی مالیاتی و قرار گرفتن ملک مشخص می‌شود.


اخبار پیشنهادی