کد خبر: ۴۶۸۸۶
۱۱ مهر ۱۳۹۸ - ۲۱:۱۸

رقابت بانکها در ارائه تسهیلات مردم را به رفاه می رساند

پول
به گزارش نبض بازار ، تفاوت های زیادی از منظر کارشناسان بین بانکداری ما با سایر کشورها وجود دارد که البته در خصوص کشور ما کمی مسائل پر رنگ تر است. رقابتی که امروز در فضای بانکی وجود دارد سبب می شود تا بانکهای کشور برای جذب سپرده به راههای مختلفی متوسل شوند که این موضوع اصلی ترین معضل نظام بانکی کشور است. در حقیقت آنچه که امروز باید بر سر آن رقابت وجود داشته باشد ارائه و کیفیت تسهیلات است و اگر بنا باشد که داعیه ی تغییر در نظام بانکی تنها یک آرزو باقی نماند تغییر رویکرد چنین رقابتی است تا براساس آن اولا بتوان به استانداردهای نظام پولی دنیا نزدیک شد و ثانیا این موضوع خود به تنهایی منجر به جذب سپرده و در نهایت بالا رفتن نقدینگی و کفایت سرمایه می شود. یکی از مشکلاتی که امروز با آن درگیریم بحث بنگاهداری بانکهاست که موضوع رقابت بر سر جذب سرمایه به آن دامن می زند و شاهد حضور پر رنگ بانکها در فضای بنگاهداری خواهیم بود.

برداشتهای اشتباه از راه حل های نظام پولی سبب خواهد شد تا شاهد باشیم که بانکهای کشور بیش از همه چیز به بانک مرکزی برای جبران برخی کاستی ها و عقب ماندگیها وابسته شوند در حالیکه می بایست روند کنونی بانکداری به سکمتی برود که شاهد عکس این ماجرا باشیم. در حقیقت با وابستگی بیشتر بانکها به بانم مرکزی پشتوانه ی پولی کشور تضعیف و رکود در جامعه حاکم می شود. این سیر انجماد تا آنجا پیش خواهد رفت که شاهد باشیم کفایت سرمایه ی بانکهای کشور مطلوب نباشد. البته باید به این موضوع اذعان داشت که با وجود برخی بانکهایی که به وجود چنین چالش و راه حل آن پی برده اند می توان هنوز با اعتماد به نظام بانکی آنها را مرجع درستی برای سرمایه گذاری دید و دریافت.  از جمله ی این بانکها می توان به بانک رفاه کارگران اشاره کرد. بانک رفاه در پایان سال 97 موفق شد که تحولات زیادی را در حوزه ی اجرایی و عملیات بانکی به وجود بیاورد و با اتکاء به همین موضوع شاهد کاهش بدهکاری 14 درصدی این بدهی رفاه به بانک مرکزی باشیم.

بانک رفاه در پایان سال قبل به بخش خصوصی بیش از 609.970 میلیارد ریال تسهیلات اعطا کرد تا از این طریق بتوان امیدوار به کم شدن سفته بازی و چکهای برگشتی در بازار بود و نیز شاهد رونق بیشتر بنگاههای خصوصی در کشور باشیم. که از این طرق موفق شد بیش از 96.368 میلیارد ریال سود تسهیلات اعطایی به دست آورد.

با توجه به عملکرد قابل قبول 12 ماهه ی سال 97 این بانک که در حال حاضر مدیریت آن را دکتر محمدعلی سهمانی در اختیار دارد جمع دارائیهای بانک نیز 32 درصد افازیش پیدا کرد و به 985.351 میلیارد ریال رسید.

سپرده های دیداری و مشابه ، سپرده های پس انداز و مشابه و سپرده های سرمایه گذار مدت دار این بانک در مجموع افازیش 99 درصدی را نشان می دهند.

مجموع این اتفاقات سبب شد تا موجودی نقد بانک در پایان سال 97 افزایش 48 درصدی داشته باشد و با توجه به اینکه در حال حاضر می توان به تحولاتی که نیاز اصلی سازمان پولی و اقتصادی کشور است در بانک رفاه امیدوار بود سال 98 می تواند برای رفاه و در مجموع برای نظام بانکی کشور سالی پر از تحول در ادامه باشد.

اخبار پیشنهادی