کد خبر: ۱۸۶۹۵
۲۳ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۸

تعداد حریق منابع طبیعی امسال ۱۰ درصد افزایش یافت

3549a8d16f853feaf27deb0965f0387a.jpeg

سرهنگ «علی عباس نژاد» روز پنجشنبه در گفت و گو با نبض بازار، با بیان اینکه همه ساله در این فصل با گرم شدن هوا شاهد افزایش آتش سوزی‌ها هستیم افزود: درحالی که سال گدشته تعداد حریق‌ها ۳۰۰ تا ۳۱۰ فقره و بیشتر در سطح جنگل‌های کشور بوده است، امسال با توجه به بارش‌های مناسب در ابتدای سال، شرایط آب و هوایی مناسب و افزایش پوشش گیاهی، بخش عمده حریق‌ها مربوط به مراتع و علفزارها بوده و به سطح جنگل‌های شمال کشور آسیب جدی وارد نشده است.


وی با بیان اینکه سطح آتش سوزی‌های جنگل‌های کشور امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود ۶۵ درصد کاهش داشته است، گفت: در سه ماهه امسال سطح اتش سوزی‌ها در جنگل‌ها ۹۹ هکتار بوده است اما هنوز امار مشخصی در سطح آتش سوزی‌های مراتع نداریم.


وسعت کل منابع طبیعی ایران ۱۳۵ میلیون هکتار است که ۸۲ درصد کل مساحت کشور را تشکیل می‌دهد؛ از این میزان ۱۴.۳ میلیون هکتار اراضی جنگلی، ۳۲.۵ هکتار اراضی بیابانی و ۸۴.۵ هکتار اراضی مرتعی است. فرمانده یگان حفاظت از سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور اظهارداشت: علاوه بر گرم شدن هوا علت اصلی آتش سوزی‌ها حضور مردم در عرصه‌های منابع طبیعی به ویژه ایام تعطیل است که به دلیل غفلتشان شاهد تشدید آتش سوزی‌ها می‌شویم.


به گفته وی، در مدت مذکور بیشترین حریق‌ها مربوط به استان‌های جنوبی کشور از جمله خوزستان، فارس، کهگیلویه و بویر احمد و بوشهر بوده که در برخی از مناطق به دلیل صعب العبور بودن و نداشتن تجهیزات لازم همچون هلیکوپتر و نبود هماهنگی‌های لازم شاهد گسترش آتش سوزی‌ها بوده‌ایم.


عباس نژاد یکی از عمده مشکلات اطفای حریق را نبود هلیکوپترهای اطفای حریق در این سازمان عنوان کرد و از دولت خواست تا برای تجهیز امکانات در این عرصه از جمله هلیکوپترهای اطفای حریق، اعتباراتی به این بخش اختصاص دهد تا کمتر شاهد از بین رفتن عرصه‌های منابع طبیعی شویم.


وی آتش روشن کردن در جنگل‌ها و مراتع کشور را جرم دانست و به هموطنان توصیه کرد: حفظ عرصه‌های منابع طبیعی جنگل، مرتع و بیابان نیازمند آموزش همگانی مردم توسط وسایل ارتباط جمعی است و در صورت محرز شدن با متخلفان برخورد قانونی می‌شود.


ایران دارای پنج رویشگاه اکولوژیک جنگلی منحصر به فرد شامل جنگل‌های هیرکانی و خزری، زاگرسی، ارسباران، ایرانی و تورانی و خلیج فارس و عمانی (مانگرو) است.



اخبار پیشنهادی