کد خبر: ۳۹۲۵۸
۲۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۹:۲۳

تردد دام عشایر با کارت هوشمند کنترل می‌شود

d9b74121d5c499e2bff664f7383d3999.jpeg

« شاهپور علائی مقدم» روز سه شنبه در نشست خبری خود به مناسبت برگزاری چهارمین نمایشگاه توانمندی های عشایر کشور افزود: طبق مصوبه هیات وزیران و ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، عشایر در مرحله اول از شهریور با استفاده از دفترچه عشایری و در مرحله دوم از آذر با ارائه کارت هوشمند می توانند دام خود را جابجا کنند تا انتقال و قاچاق دام به خارج از کشور به صفر برسد.


وی با بیان اینکه کارت هوشمند عشایر توسط تشکل های مربوطه صادر می شود اظهارداشت: در حال حاضر میزان قاچاق دام عشایر در حدی نیست که بتواند در قیمت گوشت داخلی تاثیرگذار باشد اما این اقدام در جهت مدیریت جابجایی و عرضه دام انجام می‌شود.


قائم مقام سازمان امور عشایری از پلاک‌گذاری دام عشایر خبر داد و تصریح کرد: طبق برنامه ششم توسعه برای آمار دقیق دام و تولید گوشت قرمز دام‌های عشایری پلاک گذاری و کد ۱۵ رقمی دریافت می‌کنند.


عشایر سالانه ۲۰۰ هزارتن گوشت قرمز تامین می کنند


علایی مقدم گفت: نیاز کشور به گوشت قرمز سالانه ۸۶۰ هزارتن است که از این میزان ۲۰۰ هزارتن توسط عشایر تولید می‌ شود این بدان معناست که هر عشایر گوشت ۱۶ نفر ایرانی را تولید می‌کنند.


به گفته وی، عشایر دارای ۲۴ میلیون رأس جمعیت دامی و در اختیار داشتن ۵۹ درصد مراتع، حدود ۲۵ درصد گوشت قرمز نیاز کشور از این محل تامین می‌کنند.


تخصیص ۱۴۰۰ میلیارد تومان تسهیلات به عشایر طی پنج سال


قائم مقام سازمان امور عشایری کشور تصریح کرد: به منظور افزایش توانمندی‌های جامعه عشایری از سال ۹۳ تا ۹۸ مبلغ یک هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان تسهیلات پرداخت شد که منجر به افزایش ۴۰ هزارتن افزایش تولید گوشت قرمز در کشور شده است و طبق هدف گذاری تلاش داریم با  استفاده از آخرین یافته های تحقیقاتی و علمی،  استفاده منابع و تسهیلات و مشارکت عشایر بتوانیم تحولی را در اشتغال و تولید کشور ایجاد کنیم.


وی اضافه کرد: در طول پنج سال اخیر، بیش از ۳۷ هزار شغل صیانت و ۱۷ هزار شغل در بخش عشایری ایجاد شده است.


اجرای ۲۸۰ پروژه آبرسانی با تخصیص ۲۰۲ میلیارد تومان از محل صندوق توسعه ملی


علایی مقدم افزود: براساس دستور مقام  معظم رهبری، رویکرد دولت و مجلس شورای اسلامی امسال  از محل صندوق توسعه ملی برای اولین بار برای آبرسانی سامانه های عشایری ۲۰۲ میلیارد تومان اختصاص یافت که ۲۸۰ پروژه عمرانی اجرایی خواهد شد و نوید بخش خوبی برای جامعه عشایری کشور خواهد بود.


وی ادامه داد:  شاخص‌هایی برخورداری عشایر از آب برای شرب انسانی و دام به طور میانگین ۵۴ درصد است که با تخصیص مبلغ مذکور و اجرای این پروژه‌ها برای آبرسانی دائمی و توسعه شبکه‌های آبرسانی تلاش داریم این رقم تا پایان سال ۹۸ به ۷۴ درصد برسد اما این رقم نیز کافی نیست زیرا اکنون روزانه هفت میلیون و ۲۰۰ هزار لیتر آب توسط ناوگان سازمان امور عشایری برای شرب انسان و دام ارائه می‌شود.


این مقام مسئول اظهار داشت: در طول پنج سال اخیر، با رویکرد خوب دولت و مجلس شورای اسلامی برای ارتقای معیشت تحولی در بخش عشایری ایجاد شده است بنابراین بنای ما این است که میانگین درآمد خالص عشایر را در طول برنامه ششم توسعه به دو برابر افزایش دهیم.


برخورداری عشایر از اعتبارات حاصل از مالیات بر ارزش افزوده


وی با بیان اینکه تسهیلات تخصیصی به عشایر کم بهره است، افزود: به منظور افزایش درآمد عشایر برنامه هایی از جمله تکمیل زنجیره تولید گوشت قرمز، تکمیل زنجیره لبنیات و فرآورده های لبنی، توسعه بوم‌گردی و گردشگری، توسعه شرکت‌های دانش بنیان، توسعه باغ ها، توسعه گیاهان دارویی در اراضی شیبدار و شریک شدن عشایر بر درآمدهای ناشی از مالیات بر ارزش افزوده در اولویت برنامه‌ها قرار گرفته است.


علایی مقدم گفت: طبق برنامه ششم توسعه عشایر همانند شهرها و روستاها از درآمدهای ناشی از مالیات بر ارزش افزوده برخوردار می شوند به طور میانگین سالانه ۱۵۰ میلیارد تومان برای اجرای پروژه‌های مختلف و ساماندهی در بخش عشایری اختصاص داده شده که نوید بخش این است که عشایر نماد اقتصاد مقاومتی هستند و از این رو منویات مقام معظم رهبری و سیاست‌های دولت مبنی بر ایجاد اشتغال و رونق تولید در سازمان امور عشایری برای تامین امنیت غذایی و توسعه پایدار محقق می‌شود.


جمعیت عشایری کشور یک میلیون و ۲۰۰ هزارنفر است


قائم مقام سازمان امور عشایری کشور جمعیت عشایری کشور را یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر در قالب ۲۱۳ هزار خانوار برشمرد و افزود: از سال ۱۳۲۵ تاکنون جمعیت عشایری کشور به دلیل وابستگی به مراتع ثابت باقیمانده است به طوری که از ۸۴ میلیون هکتارمرتع، ۳۴ میلیون هکتار در اختیار عشایر قرار دارد و آن را قلمرو خود می‌دانند که به طور تقریبی 1.8 دهم درصد جمعیت کشور است.


 وی اسکان عشایر را به دلیل شاخصه کوچ رو بودنشان داوطلبانه عنوان کرد و گفت: اکنون حدود ۵۰۰ کانون اسکان در کشور داریم که از این تعداد حدود ۱۵۰ کانون هدایتی دارای آب، برق و گاز و حدود ۳۵۰ کانون خودجوش در شرایط قشلاق اسکان می‌یابند.


چهارمین نمایشگاه توانمندی‌های عشایر برگزار می‌شود


رئیس ستاد برگزاری نمایشگاه اضافه کرد: در چهارمین نمایشگاه توانمندی‌های عشایر کشور اتحادیه‌ها و تشکل‌های ۱۶ استان کشور از پنجشنبه - ۲۴ تا ۲۷ مرداد- در سالن ۱۴ نمایشگاه بین‌المللی تهران از ۱۰ صبح تا ۱۱ شب پذیرای علاقه‌مندان است.


وی با بیان اینکه  ۳۵ درصد صنایع دستی و ۴۰ درصد فرش صادراتی کشور مربوط به تولیدات زنان عشایر است گفت: در این نمایشگاه توانمندی‌های عشایر در بحث تولید دام، صنایع تبدیلی و تکمیلی گوشت تا سرسفره مصرف کنندگان، گیاهان دارویی، صنایع دستی، فرش، لبنیات و فرآورده های لبنی و بوم‌گردی است.


اخبار پیشنهادی