کد خبر: ۲۳۷۷۵
۲۱ تير ۱۳۹۸ - ۰۲:۰۵

استقلال کدام بانکهای مرکزی در معرض خطر است؟

6fb8e943e5e3c83e061bb7bc4823485c.jpeg

به گزارش نبض بازار به نقل از بلومبرگ، یواخیم فلس، مدیر مؤسسه "پثفیک اینوسمنت منیجمنت" اخیراً گفته است که دوران استقلال بانک‌های مرکزی به سر آمده است. او شاید تنها اقتصاد دانی نباشد که چنین نظری دارد؛ رئیس بانک مرکزی ترکیه اخیراً به دلیل مقاومت در برابر کاهش نرخ بهره اخراج شد و بیم آن می‌رود که سرنوشت مشابهی در انتظار جروم پاول، رئیس بانک مرکزی آمریکا باشد.



با این حال تنها بانک‌های مرکزی این کشورها نیستند که استقلال آنها در معرض خطر قرار گرفته است؛ در اروپا و کشورهای آسیایی نیز چنین روندی به چشم می‌خورد. در ادامه با بانک‌های مرکزی که استقلال آنها توسط دولت‌ها در معرض خطر است آشنا می‌شوید:



آمریکا



دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا تاکنون بارها و بارها از مقاومت جروم پاول، رئیس بانک مرکزی در خصوص کاهش نرخ بهره انتقاد کرده است و حتی برخی منابع خبری از تلاش‌های پنهان رئیس جمهور برای برکناری پاول خبر داده اند. از سال گذشته نوک پیکان حملات ترامپ متوجه جروم پاول شد. با این حال پاول بارها و بارها گفته است که قصد کناره‌گیری ندارد و استقلال بانک مرکزی را به هر قیمتی حفظ خواهد کرد.



ترکیه



اردوغان بارها و بارها خود را دشمن نرخ بهره خوانده است و این مساله به یک اختلاف جدی بین وی و مراد جتین کایا، رئیس اسبق بانک مرکزی ترکیه تبدیل شد تا جایی که در نهایت به گفته خود اردوغان، مقاومت جتین کایا در برابر کاهش نرخ بهره باعث برکنار شدنش شد.



انگلیس



مارک کارنی، رئیس بانک مرکزی انگلیس تاکنون بارها توسط هواداران خروج از اتحادیه اروپا به ارائه چشم‌انداز منفی از اقتصاد این کشور در صورت خروج بدون توافق از اتحادیه اروپا متهم شده است. وی اتهام ارائه آمارهای جعلی را رد کرده است اما گفته است که برگزیت می‌تواند منجر به پیدایش رکود در اقتصاد انگلیس شود.



منطقه یورو



استقلال بانک مرکزی اروپا نیز بارها و بارها مورد تهدید واقع شد تا جایی که برخی کشورها ماریو دراگی، رئیس این بانک را به جانبداری از هلند و آلمان متهم کرد. حتی وی در خانه خود یعنی ایتالیا نیز از اتهام دور نماند و لوئیجی دی مایو، معاون نخست وزیر ایتالیا وی را متهم کرد که فضای منطقه یورو را مسموم می‌کند.



انتهای پیام



برچسب ها: بانک مرکزی

اخبار پیشنهادی