کد خبر: ۳۹۲۳۸
۲۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۹:۰۵

آرامش در انتظار تامین مواد اولیه پتروشیمی‌ها

83724b2613856320117e5124a7d90696.jpeg

«فرشاد مقیمی» امروز (سه‌شنبه) در پنجمین نشست هیات نمایندگان اتاق تهران با اشاره به موضوع تامین مواد اولیه پتروشیمی اظهار کرد: از سال گذشته تامین مواد اولیه در فضای پتروشیمی از موضوعاتی بود که واحدهای صنعتی نسبت به آن گلایه داشتند. در این راستا باید بتوانیم تضمین کنیم مواد اولیه واحدهای صنعتی می‌تواند به دست تولیدکننده‌های واقعی برسد.


وی ادامه داد: در تحریم‌های گذشته نیز شرایط مشابهی به ما حاکم شد و نگرانی‌های تولیدکنندگان از تامین مواد اولیه روی رفتار متقاضیان تاثیرگذار بود؛ چنانچه متقاضیان از ترس اینکه محصولات با قیمت بالاتری در اختیار آن‌ها قرار گیرد، سفارشات بیشتری می‌دادند.


به گفته مقیمی در مواردی، تامین مواد پتروشیمی در بورس سخت بود، اما در فضای بیرون از بورس به راحتی و با قیمت بسیار متفاوت نسبت به بورس به دست می‌آمد.


معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به بازدید سرزده‌ از انبارهای شورآباد تهران اظهار کرد: در این بازدید متوجه شدیم که این حرف درست است؛ در این انبارها کالاها در پاکت‌های متفاوت بسته‌بندی و حتی از مرز خارج می‌شد.


وی خاطرنشان کرد: در شرایط خاص ممکن است در بخش عرضه و تقاضا یا در هر دو برای تامین مواد اولیه مشکل ایجاد شود. بنابراین در کارگروه رونق تولید این موضوع مطرح و چندین جلسه هم در راستای تامین مواد اولیه برگزار شد.


مقیمی درباره وضعیت مواد پلیمری در حوزه پتروشیمی در سال ۹۶ توضیح داد: در کل سال ۹۶ تولید ما ۶.۶ میلیون تن در حوزه مواد پتروشیمی بوده است که ۳۵۷ هزار تن وارد و ۳.۶ میلیون تن صادرات داشته‌ایم. همچنین ۳.۳ میلیون تن مصرف شده و تقاضا ۵.۴ میلیون تن بوده است. همچنین حجم معاملات در ۲.۶ میلیون تن ارزیابی شده است.


وی درباره وضعیت این مواد در سال ۹۷ گفت: در سال ۹۷ حدود ۶.۶ میلیون تن تولید مواد پلیمیری در حوزه پتروشیمی داشتیم که واردات آن نسبت به ۹۶ کمتر شده است. صادرات این مواد نیز به ۳.۵ میلیون تن رسیده و نکته مهم آنکه حجم معامله در این فضا از ۲.۶ میلیون تن به ۳.۱ میلیون تن رشد کرده است.


به گفته مقیمی تقاضا در سال ۹۶ از ۵.۶ میلیون تن به ۱۰.۳ میلیون تن رسیده که نشان می‌دهد وقتی فضا متلاطم باشد، تقاضا نیز تغییر خواهد داشت.


این مقام مسئول با اشاره به ایجاد قرارگاه تولید و رونق تولید گفت: در این قرارگاه بررسی می‌کنیم که چه اقداماتی برای آرامش بازار ایجاد کنیم؛ همچنین کارگروه استانی در استان‌ها تشکیل داده و به آن‌ها تکلیف کردیم برای اصلاح تقاضا چه اقداماتی انجام دهند.


وی با تاکید بر لزوم رعایت کف عرضه خاطرنشان کرد: مقرر شد تا تیمی هر هفته میزان عرضه محصولات پتروشیمی را رصد کند. نتیجه رصد حاکی از این بود که برخی اوقات، عرضه نسبت به آنچه تنظیم بازار مقرر کرده پایین‌تر است و این موضوع به نامتقارن بودن تقاضا منجر می‌شود.


اخبار پیشنهادی