پاسخ روزنامه شرق به گزارش خبری نبض بازار

روزنامه شرق امروز با انتشار مطلبی تحت عنوان ” یک اتهام بی ثمر” به مطلب گزارش چند روز پیش سایت خبری نبض بازار واکنش نشان داد که در آن گزارش، سایت اقتصادی نبض بازار به واکاوی ارتباط عوامل بیگانه با بعضی از افراد داخل صنعت فولاد کشور پرداخته بود.

کد خبر : 70401
تاریخ انتشار : سه شنبه 10 تیر 1399 - 18:47
پاسخ روزنامه شرق به گزارش خبری نبض بازار

به گزارش نبض بازار، روزنامه شرق امروز با انتشار مطلبی تحت عنوان ” یک اتهام بی‌ثمر ” به مطلب گزارش چند روز پیش سایت خبری نبض بازار واکنش نشان داد که در آن گزارش، سایت اقتصادی نبض بازار به واکاوی ارتباط عوامل بیگانه با بعضی از افراد داخل صنعت فولاد کشور پرداخته بود. (برای مشاهده این گزارش اینجا کلیک کنید) از همین رو به جهت عمل به رسالت حرفه‌ای خود در فضای رسانه‌ای و خبری کشور، پاسخ این روزنامه را عینا منتشر می‌کنیم:

این روزها «شرق» با مشکلات مالی عدیده‌ای دست‌وپنجه نرم می‌کند. از یک سو بلای کرونا دامن نشریات کاغذی را گرفته و از سوی دیگر نوسانات و فشارهای اقتصادی نفس این روزنامه را به شماره انداخته است. در روزهایی که «شرق» برای کاهش هزینه‌های خود ناگزیر به تغییر در ساختار نیروی انسانی خود به‌عنوان سرمایه اصلی هر بنگاه اقتصادی شده است، یک خبرگزاری و یک سایت خبری با درج مطلبی با تیتر یکسان مدعی شده‌اند که این روزنامه به دلیل حذف آگهی‌های میلیاردی فولاد مبارکه در روز پنجم تیر، گزارشی درباره انتقادات وارده به طرح نورد گرم دو این مجموعه نوشته است!
حال آنکه اگر «شرق» از آگهی‌های میلیاردی بهره‌مند بود، دیگر لازم نبود برای بقای خود به دنبال فروش یک‌ساله هزار نسخه روزنامه باشد تا بتواند بخشی از مشکلات خود را پوشش دهد. این دو رسانه معلوم نیست چرا بدون ارائه یک سند متقن و درخواست مصاحبه با مسئولان روزنامه «شرق» مطلبی یک‌سویه و مغرضانه با تیتر یکسان و البته محتوای کمی متفاوت را منتشر کرده‌اند؛ مطلبی که در آن تلاش شده خط‌مشی حرفه‌ای «شرق» را زیر سؤال برده و با پاپوش‌های عجیب‌و‌غریب به خیال خودشان از فولاد مبارکه و اقدامات توسعه‌ای این مجموعه دفاع کنند. این رفتار به قدری عجیب است که شائبه پول‌پاشی از سوی فولاد مبارکه را تقویت می‌کند.
«شرق» در راستای رسالت مطبوعاتی خود تاکنون کوشیده است به‌عنوان یک رسانه مستقل بخش خصوصی در هر منازعه‌ای نظرات طرفین یک دعوا را کسب و در قالب گزارش به خوانندگان خود عرضه کند. در راستای همین رسالت هم پنجم تیر گزارشی در واکنش به اعتراضات کارشناسانی که نگران جایگزینی یک شرکت چینی کم‌تجربه به نام شیان به‌جای شرکتی آلمانی در پروژه طرح نورد گرم 2 در فولاد مبارکه بودند، تهیه و در پایین صفحه پنج خود به چاپ رساند. در این گزارش به نظرات کارشناسان مخالف این واگذاری اشاره شده بود و در ادامه تلاش شده بود که نظرات حمیدرضا عظیمیان، مدیرعامل فولاد مبارکه، در فضایی نسبتا برابر به چاپ برسد و خبرنگار «شرق» تلاش کرده بود که با طرح نظرات مخالفان، پاسخ‌های مسئولان فولاد مبارکه را منتشر کند تا به شفاف‌شدن فضا کمکی کرده باشد. اگرچه در جریان مصاحبه خبرنگار «شرق»، مدیرعامل فولاد مبارکه سؤالات و نظر منتقدان را تاب نمی‌آورد و در واکنش به برخی پرسش‌ها اتهاماتی را متوجه خبرنگار «شرق» می‌کرد (که فایل صوتی آن موجود است)؛ اما این گزارش بدون انعکاس‌دادن واکنش‌های تند مدیرعامل فولاد مبارکه به چاپ رسید.
متأسفانه بعد از انتشار مطلب هم انگ و برچسب‌زنی از سوی مدیرعامل فولاد مبارکه و مجموعه تحت امر او تداوم پیدا می‌کند. روز بعد از انتشار گزارش، عظیمیان با ارسال تصویری از صفحه رادیو فردا به واتساپ خبرنگار «شرق»، از ارسال پیامی که در حال تایپ آن بود، صرف‌نظر می‌کند و در کمال تعجب، چند روز بعد خبرگزاری ایلنا و سایت نبض بازار با یک تیتر مشترک، «شرق» را پای ثابت آگهی‌های میلیاردی فولاد مبارکه معرفی می‌کنند و دلیل انتشار یک گزارش در «شرق» درباره پروژه نورد گرم2 هم محرومیت روزنامه از آگهی‌های چرب فولاد مبارکه اعلام می‌شود.
در‌حالی‌که این روزها «شرق» به‌شدت درگیر مسائل مالی است و اگر آگهی‌های میلیاردی موهمی که در این دو رسانه به آنها اشاره کرده‌‎اند، به «شرق» می‌رسید، مدیر‌مسئول روزنامه مجبور نبود شبانه‌روز از طرق مقبول و بی‌شائبه برای حفظ روزنامه تلاش کند. اگرچه متن منتشر‌شده در خبرگزاری ایلنا کمی تعدیل شده است؛ اما کلیت متن و شباهت جملات و تیتر مطلب نشان می‌دهد که این دو رسانه از یک منبع متن خود را دریافت کرده‌اند.
در متن منتشر‌شده در ایلنا آمده است: با راه‌اندازی پروژه نورد گرم2 از طرف مشارکت مشورتی یک شرکت چینی بسیاری از دلالانی که با شرکت‌های خارجی مرتبط هستند، نا‌امیدانه و در اتحاد با وارد‌کنندگان ورق‌های خودرو و لوله و… علیه این پروژه که به نام سردار سلیمانی مزین شده، جنگ رسانه‌ای تمام‌عیاری را به راه انداخته‌اند تا شاید این اَبَر‌پروژه ملی را متوقف کنند. از رادیو فردا گرفته تا برخی رسانه‌های داخلی. در جدیدترین گزارش که روز پنجم تیر در یکی از روزنامه‌ها منتشر شد، با ادبیاتی تأمل‌برانگیز، هم‌راستا با رادیو فردا (رادیو بیگانه) به این موضوع پرداخته و با وجود اینکه مدیرعامل فولاد مبارکه تمام شبهات این روزنامه را پاسخ داده؛ اما روزنامه «شرق» با استناد به منبع مطلع در فولاد گزارش خود را منتشر کرده است. گزارشی که این روزها با ادبیات سیاه‌نمایی علیه یک طرح ملی، ضمن زیرسؤال‌بردن مدرس‌خیابانی، در رسانه‌های داخلی و فارسی‌زبان خارجی با عباراتی نظیر: منبع مطلع در فولاد، گزارش رسیده از فولاد و یک منبع آگاه که خواست نامش فاش نشود، در این رسانه‌ها منتشر می‌شود.
ایلنا همچنین در مطلبش مدعی شده است که با بررسی گزینه‌های مطرح‌شده متوجه نقش منبع مطلعی که نقش نفوذی رادیوهای بیگانه و ضدانقلاب در فولاد مبارکه را دارد، خواهیم شد. نفوذی ضدانقلابی که باید بیش‌از‌پیش مورد توجه نهادهای امنیتی قرار گیرد و منافع ملی را برای منافع شخصی به خطر نیندازد.
حال آنکه ایلنا و سایت خبری‌ای که اقدام به انتشار این متن کرده‌اند، نه‌فقط هیچ سندی برای ادعاهای مطرح‌شده در این دو رسانه ارائه نداده‌اند؛ بلکه مغرضانه جلوه‌دادن یک گزارش بی‌طرفانه این شائبه را پیش می‌آورد که چرا این دو مجموعه، قوانین حرفه‌ای را رعایت نکرده و درباره ادعاهای مطرح‌شده در متن دریافتی خود با مسئولان روزنامه «شرق» هیچ تماسی نگرفته‌اند.

بیشتر بخوانید:   با حضور رییس کل بانک مرکزی و به دستور مدیرعامل؛ صدور گواهی اعتبار مولد به صورت رسمی در بانک ملت شروع شد

انتهای پیام/

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.