کد خبر: ۶۶۹۳۵
۳۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۱:۳۴

آبشار آسیاب خرابه جاذبه های گردشگری جلفا

آبشار آسیاب خرابه

آسیاب‌خرابه (به ترکی آذربایجانی: خارابا دییرمان) یکی از مکان‌های دیدنی و گردش‌گری استان آذربایجان شرقی می‌باشد که در شهرستان جلفا و در چند کیلومتری مرز ایران با جمهوری آذربایجان واقع شده‌است.


این جاذبه گردشگری، در حدود ۲۷ کیلومتری هادی‌شهر و در نوار مرزی ایران و جمهوری آذربایجان در ۵ کیلومتری روستای مینجان آباد، در حاشیه رود ارس قرار گرفته‌است.


[gallery columns="1" size="full" ids="66939"]

پیشینه


آسیاب‌خرابه، آسیابی آبی بوده‌است که سال‌ها پیش مورد استفاده مردم منطقه می‌گرفت ولی هم‌اکنون به دلیل تخریب قسمت‌های عمده آن کاربردی ندارد و به همین دلیل به «آسیاب‌خرابه» شهرت یافته‌است. ارتفاع آسیاب ۱۰ متر و مساحت محوطه پایینی آن ۲۰۰ متر مربع است.


[gallery columns="2" size="full" ids="66951,66942"]



ویژگی‌های طبیعی


آسیاب‌خرابه شامل آبشارهای کوچک و بزرگ می‌باشد که از بالای کوه به سمت پایین آن سرازیر می‌شود. آب این آبشارها از چشمه‌های متعدد موجود در بالای آسیاب که از کوه کیامکی سرچشمه می‌گیرد، تأمین می‌گردد. سطح دیواره‌های آبشار از خزه‌ها و سایر گیاهان آبزی پوشیده شده‌است به‌طوری‌که منظره‌ای زیبا به وجود آمده‌است. در اطراف چشمه‌ای که در آسیاب خرابه قرار دارد، درختان انجیر بسیار زیبایی روییده‌است که چشم‌اندازی دلپذیر به وجود آورده‌اند و در سمت راست دره آبشارهای فراوانی به وجود آمده‌است.


[gallery size="full" ids="66944,66945,66946"]

آسیاب خرابه (خارابا دییرمان) یکی از قشنگترین مناطق دیدنی آذربایجان شرقیه که حتما باید اون رو دید. این آبشار به دلیل خرابه های یه آسیاب آبی که در اونجاست به آسیاب خرابه معروفه. این جا چشمه ای داره که آبش از کوه کیامکی تامین می شه. در کنار چشمه درختای انجیل وجود دارن. این آب بعد از تبدیل به آبشاری فوق العاده قشنگ، ته دره به یه رشته جویبار میرسه و به سمت شمال دره جریان پیدا میکنه. سمت راست ته دره آبشارهای زیادی به وجود اومدن که محشرن. تمام سطح دیواره های این آبشار از خزه و گیاهان آبزی پوشیده شده.


[gallery size="full" ids="66949,66948,66950"]

مسیر دسترسی به جلفا و آسیاب خرابه:


براى رسیدن به این مکان بسیار دل‌ انگیز باید از جادهٔ مرند - جلفا به هادی شهر رفت و یا از مسیر منطقه آزاد ارس عبور کرده و به دره‌اى باصفا رسید که محل آسیاب خرابه است.


از تبریز تا جلفای منطقه آزاد ارس 146 کیلومتر بوده و از جلفا تا آبشار آسیاب 30 کیلومتر می باشد.


برای رسیدن به شهر جلفا که بخشی از منطقه آزاد ارس در آذربایجان‌شرقی است، باید با هواپیما، قطار، اتوبوس یا وسیله نقلیه شخصی خودتان تا تبریز بیایید.


از تبریز تا جلفا را می‌ توانید با قطاری که هر روز یکبار به سمت جلفا می‌رود طی کنید و یا در میدان آذربایجان حوالی فرودگاه تبریز سوار ماشینهای کرایه بین راهی شده و به سمت جلفا بروید. اگر با ماشین خودتان می‌ خواهید به دل جاده بزنید باید تبریز را به سمت خروجی جاده مرند ترک کرده و پس از عبور از کنار کاروانسرای زیبای شاه عباسی در جاده منتهی به خروجی مرند، به سمت جلفا ادامه مسیر دهید. با این حساب 135 کیلومتر راه پیش رو دارید و چیزی حدود یک و نیم ساعت در راه خواهید بود تا به ورودی شهر جلفا برسید.


[gallery columns="2" size="full" ids="66952,66953"]

پس از رسیدن به شهر جلفا باید وارد مسیر جاده خروجی شهر به سمت شرق شده و به موازات رود ارس حدود 25 کیلومتری را طی کنید تا تابلوی ورود به جاده فرعی «آبشار آسیاب خرابه» را ببینید. با ورود به این جاده فرعی حدود 8 کیلومتر با این آبشار زیبا فاصله دارید. کمی قبل از رسیدن به آبشار، جاده به یک دو راهی می‌ رسد؛ راه سمت چپ به روستای الوان و سمت راست به آبشار آسیاب خرابه می‌ رود. بعد از ورود به این قسمت چند دقیقه‌ای بیشتر با آبشار فاصله ندارید.


[gallery columns="1" size="full" ids="66954"]

پس از رسیدن به محوطه ورودی آبشار آسیاب خرابه، باید خودرو خود را در محوطه نسبتا بزرگی که به عنوان پارکینگ آماده شده بگذارید و باقی راه را که حدود 90 متر مسیر خاکی است پیاده طی کنید. برای رسیدن به آبشارهای سرسبز محوطه باید همراه با جاده‌ ای پیاده راهی که شما را به پایین‌ ترین نقطه محوطه می‌ رساند حرکت کنید تا بعد از سپری شدن چند دقیقه زمان و راهی شدن به سمت چپ مسیرتان، به محوطه‌ ای حدود دویست و پنجاه متری برسید که خانه صدها ساله آبشارهای بزرگ و کوچک جلفاست.


در این مسیر و در نقطه تلاقی بالا دست مسیر با رودخانه‌ هایی که آبشار را ساخته‌ اند، بقایای آسیاب قدیمی و سنگ آسیابی را می‌ بینید که اکنون از کار افتاده‌ اند اما روزگاری آرد مردم منطقه را با جریان رود هایی که امروزه آبشارهای زیبایی شده‌اند، تامین می‌کردند.


[gallery columns="1" size="full" ids="66955"]

با عبور از این مسیر ناگهان منظره مقابل چشمان شما به شکلی شگفت‌ انگیز تغییر می‌کند و به جای کوههای رسوبی زرد و نارنجی رنگ بالادست آبشارها، خزه‌ هایی رشته رشته و آویزان از دهانه آبشار را می‌بینید. فضای پایین دست با آبشارهایی کوچک و بزرگ که بلندترین آنها 10 متر ارتفاع دارد تزیین شده و برخی از این آبشارها به قدری بزرگ هستند که می‌توانید برای گرفتن عکس یادگاری به داخل آنها رفته و تصویر خودتان را در دل یک آبشار ثبت کنید!برای عضویت در کانال تلگرام نبض بازار کلیک کنید

اخبار پیشنهادی